För tredje året i rad arrangeras jobbfestivalen Drömarbetsstaden på Arenatorget vid Studenternas i Stadsträdgården i Uppsala. Redan första året lockades flera tusen besökare i varierad ålder, med olika bakgrund och vitt skilda cv:n och arbetslivserfarenhet.
Affärsnätverket Relation står bakom arrangemanget som görs i nära samarbete med en rad andra aktörer som alla strävar efter samma sak – att stärka Uppsala som en stad att arbeta, verka och bo i.
Hur kom ni på idén med en jobbfestival?
– På den här frågan skulle jag verkligen vilja svara att det var vi som kom på idén, men det vore inte helt sant. Det var faktiskt via en av våra kunder, Nordea närmare bestämt. De föreslog att vi skulle skapa en dag då det fanns möjlighet att träffa blivande medarbetare. Vi gillade idén och tog den vidare till en annan kund, Andreas Christoffersson på Uppsala kommuns Arbetsmarknadsförvaltning, som nu är vår närmaste partner i projektet. Därefter hakade Heja Uppsala på tåget, och hjälpte oss att sätta ton på evenemanget.
– Det är egentligen så vi helst jobbar. Idéer växer bäst i samarbete och redan från start har Drömarbetsstaden byggts från idéer mellan människor och organisationer som vill något, förklarar Joakim Frisk, verksamhetschef på Relation.
Varför behövs det en jobbfestival i Uppsala?
– Kort sagt för att ge arbetsgivare och arbetssökande en chans att träffas, på riktigt. På många sätt och vis känns det mer rättvist att jobbsökande får möjlighet att träffa sina blivande arbetsgivare ordentligt i stället för att bara skicka in ett papper eller en ansökan och hoppas. Där deras personlighet kan nå fram, och inte bara de tidigare erfarenheterna. Det finns många möjligheter i Uppsala, både inom jobb och utbildning men jag tycker att det behöver uppmärksammas och synliggöras på sätt som gör att det når ut till fler. Det är detta vi hoppas vi göra med Drömarbetsstaden.
Hur ser Drömarbetsstaden ut om tio år?
– Jag hoppas att den fortsätter växa, både i innehåll, samarbetspartners och i antal dagar för att ännu fler ska ha möjlighet att delta. Drömmen vore om det skulle kunna bli en självklar mötesplats för arbetsgivare och arbetssökande i Uppsala. Jag hoppas också att vi som stad kan göra en kraftansamling och skapa möjligheter för alla arbetsgivare att delta, oavsett storlek eller resurser.
I år, den 14 maj, är det alltså tredje gången gillt för festivalen. Man kan redan nu registrera sig som besökare för att inte missa information och erbjudanden och det tillkommer nya partners som kommer och möter arbetssökande på plats,
Vad har förändrats från idéstadiet till nu när det är dags för den tredje festivalen?
– Det mesta har förfinats genom åren, men inför årets jobbfestival har vi bland annat förstått att studenterna är eftertraktade och bygger därför upp ett område som är inriktat på just den målgruppen. Vi har också insett vikten av starka samarbetspartners. Tillsammans med NTM Media/UNT kan vi nu sprida budskapet om festivalen och nå ut brett och rätt. Ett annat exempel är IKEA som i år hjälper oss att skapa ett inbjudande tält där de både inreder och inspirerar.
Partners och utställare finns på plats under dagen, några delar ut information och informerar besökarna om sin branch och vilka jobbtillfällen som finns hos just dom. Några bjuder på förfriskningar och andra ger konkreta tips på hur man går tillväga när man söker jobb. Det händer även en hel del oväntat under dagen.
– Jag tycker att det var kul när Stefan Odelberg åkte omkring med en golfbil försedd med mic och högtalare och ställde en massa ganska oväntade frågor till partner och besökare. Det är en syn jag sent kommer glömma, skrattar Joakim Frisk.
Under de två tidigare festivalerna har torget vid Studenternas badat i sol och både besökare och utställare har kunnat njuta av en festivaldag under blå himmel.
Hur kommer det sig att ni har sån bra relation till vädret?
– Jag önskar att jag kunde säga att vi har direktnumret till SMHI, men det är nog mest tur kombinerat med bra tajming. Vi har märkligt nog lyckats prickat in två av årets varmaste dagar hittills, men sen är ju den här perioden årets solsäkraste, så visst finns det lite mer tanke bakom än man kanske tror. Samtidigt planerar vi allt för alla väder så vi kommer som tidigare bygga upp en regnsäker tältmiljö, avslutar Joakim Frisk.