Det är till Uppsalaföretaget Trippus arrangörer av både stora mässor och mindre evenemang vänder sig när det vill ha en trygg, snygg och genomtänkt lösning ända från biljettköp, till incheckning, information och uppföljning för sina besökare.
Trippus startade 2000 och då som mäklare av gruppresor. Men ganska snart utvecklade man en mjukvara och insåg att företagets styrka låg i just den nya produkten för lösningar för kongresser, evenemang och möten.
I dag är man ett av Sveriges ledande bolag inom branschen och samarbetar med arrangörer i hela Sverige och Europa.
– En del i framgången är bredden på produkten och i målgruppen. Det är en funktionalitet med allt från före, under och efter möten, kurser, evenemang, kongresser och mässor. Det är dessutom skalbart så att det går att använda just de delar som behövs utifrån de olika behov kunderna har, , berättar Carina Bergström, market manager på Trippus (bilden).
– Affärsmodellen med licenspaket så att våra kunder själva kan arbeta i systemet är också en viktig del, även om många använder Trippus även för engångsarrangemang. Något unikt är också våra integrerade betallösningar för deltagarbetalningar av olika slag, vilket spar mycket tid för arrangörer. Samma sak med stationer för utskrift av namnbrickor på plats. Vi köper in nya stationer hela tiden och ändå är de ofta fullbokade, det har blivit väldigt populärt, säger Carina Bergström.
Det är inte helt ovanligt att Trippus går in som medarrangörer eller partners till olika event, precis som de gör med Drömarbetsstaden.
– Men en mycket viktig faktor är att vi ofta blir som en partner till våra kunder, snarare än bara en leverantör. Vi har fantastiska medarbetare i olika roller som hjälper våra kunder som en förlängd arm. Så kombinationen av bra teknik och lösningar tillsammans med bra relationsbygge och förtroenden är en nyckel. Vi har också vågat satsa i rätt tid, exempelvis under pandemin, där vi snabbt tog fram digitala lösningar, berättar Carina.
Trippus är starkt förankrat i Uppsala med runt 35 anställda. Man har även kontor i Göteborg, Helsingborg, Oslo och Milano.
– Jag tycker att mötesindustrin i Uppsala ligger bra till. Destination Uppsala med Anna Lindström i spetsen har verkligen satt Uppsala på kartan där. I och med de forum som finns så är samarbetsklimatet också väldigt bra. Uppsala har många ”mötesambassadörer” som gärna arrangerar möten på hemmaplan. Att det dessutom är på gång med nya hotell och anläggningar kommer också att skapa förutsättningar, för det är nog den största flaskhalsen just nu. Stadens läge gör ju att det är enkelt att ta sig hit på alla sätt. Jag tror att Uppsala skulle kunna gifta ihop akademin med näringsliv ännu mer, men det är på gång det också.
Hur ser er egen rekrytering ut?
– Det skiljer sig mellan de olika yrkesgrupperna vi har internt. Utvecklare har länge varit svårare att rekrytera. Vi tar hjälp med vissa delar, men har egna medarbetare med i processen. Vi har genom åren provat olika metoder.
Söker ni folk nu?
Det kan vara intressant med utvecklare och personal till projektgruppen.
Varför behövs en jobbfestival som Drömarbetsstaden?
– Just för att jag tror att vi måste tänka lite nytt kring dessa frågor, och vidga vyerna. Det blir ett bra nätverk av företag som kan locka många arbetssökande inom flera olika yrkesgrupper. Det gäller att få behålla kompetensen i staden. Vi som har kunder i hela landet, och även internationellt, tycker det är så roligt att få visa upp oss i vår egen hemstad där vi grundades för 23 år sedan och där vi har vårt huvudsäte, säger Carina Bergström och fortsätter:
– Det är ju också kul att Trippus lösning kommer att användas under Drömarbetsstaden, vilket gör att deltagarna får se lite vad vi kan göra. Jag tror verkligen på konceptet. Att det är en person som passar in i gänget är vissa gånger viktigare än vissa formella meriter. Så det är ett bra tillfälle att få träffas på, och också synliggöra vilka man är som arbetsgivare. Det finns så många häftiga företag i staden som många inte känner till, avslutar Carina Bergström.
Läs mer på trippus.se